Onderwijsdag 2015: Ondernemend zijn (een verslag)

Meer dan 100 EhB-docenten verzamelden zich op donderdag 8 januari op campus Jette voor de Onderwijsdag met als thema:‘Ondernemend zijn!’. Tijdens deze voormiddag konden de docenten kiezen uit een workshop en een praktijkvoorbeeld rond het stimuleren van ondernemingszin en ondernemerschap. De workshops door VLAJO en CEGO legden de focus op het stimuleren van ondernemingszin bij de studenten, en boden de deelnemers een didactisch kader, een idee over de verwachte competenties en praktische tips over hoe ze dit in hun dagelijkse onderwijspraktijk konden waarmaken. De workshops rond creativiteit (Walter Vanderbruggen van bedenk.be en gastdocent in de opleiding Idea & Innovation Management) en sketchnoting (Els Vrints van Visual Harvesting) wilden juist de ondernemingszin bij de docenten zelf stimuleren. Ook docenten moeten immers in hun lespraktijk en in het docententeam blijven innoveren, nieuwe kansen zien, enz. De laatste workshop door Accio, het ondernemingscentrum van de Arteveldehogeschool, gaf een inkijk in hoe ze daar de ondernemingszin en het ondernemerschap van docenten en studenten stimuleren.

Na de koffiepauze konden de deelnemers kiezen uit drie praktijkvoorbeelden, met daaraan gekoppeld een ronde discussie en ervaringsuitwisseling. In 'Flipping the classroom' vertelde Sofie Vercauteren (Karel De Grote-Hogeschool, lerarenopleiding secundair onderwijs) hoe zij in hun opleiding (werk)studenten buiten de lessen aan het werk zetten om de theorie te verwerven via digitale media, zodat ze tijdens de lessen alle tijd hebben om te oefenen en de input te verwerken. An Boone en Evelyne Verhovert van Accio gaven voorbeelden van hoe in verschillende opleidingen daar ondernemingszin bij studenten wordt gestimuleerd. Filip Burgelman ten slotte (Thomas More Mechelen, ontwerpopleidingen) lichtte de ‘Practice Enterprise’ toe, waarbij studenten en docenten samen binnen de opleiding een ‘echt’ bedrijfje oprichten en door de jaren heen alle taken die daarbij horen, uitvoeren voor opdrachtgevers uit het werkveld.

Tijdens de broodjeslunch kon er nog bijgepraat worden, en werden vooral ook opleidingsoverschrijdende contacten gelegd. Want uiteindelijk is dat misschien een van de belangrijkste doelen van de Onderwijsdag: collega’s ontmoeten over de opleidingen heen, en samen ondernemende initiatieven op poten zetten!